Duurzame projecten van GROHE

Duurzame projecten

GROHE past een integrale benadering van duurzaamheid toe, met betrekking tot medewerkers, klanten, procedures, producten en de maatschappelijke bijdrage van het bedrijf. In het kader van ‘GROHE goes ZERO’ stapten afgelopen juli alle vijf de productievestigingen, verspreid over de hele wereld, en de logistieke centra in Duitsland over op groene stroom. Ook heeft het een nieuw testlaboratorium gebouwd in Hemer waar verschillende geavanceerde technologieën geïmplementeerd zijn die bijdragen aan het duurzaamheidsprogramma. Sinds april 2020 compenseert GROHE de resterende, onvermijdelijke CO₂-uitstoot met diverse projecten.

Cradle to cradle: toe naar een circulaire economie

GROHE goes Zero

De bouwsector verbruikt enorm veel hulpbronnen en energie – naar schatting komt 50% van het wereldwijde materiaalverbruik voor rekening van de bouwsector. Dit is duidelijk niet duurzaam. Als wereldleider in de bouwsector wisten we dat we positieve, proactieve en praktische stappen moesten nemen om deze uitdaging aan te gaan om een duurzamere toekomst te brengen naar deze sector. Zoals met zoveel problemen, kan de oplossing in de natuurlijke wereld worden gevonden.

Met Cradle to Cradle worden producten ontworpen en vervaardigd met het doel om hun componenten aan het einde van hun levenscyclus te gebruiken om vervolgens weer nieuwe producten te creëren, waardoor het materiaal in recyclingkringlopen blijft stromen en het gebruik van nieuwe grondstoffen drastisch wordt verminderd.

Dit natuurlijke, circulaire model vormt de basis voor het Cradle to Cradle ontwerpconcept waarmee GROHE aan de slag is gegaan bij het ontwikkelen van nieuwe producten.

Lees meer over GROHE en Cradle 2 Cradle

GROHE goes Zero: CO2-neutrale productie

GROHE goes Zero

GROHE heeft in april 2020 een CO2-neutrale productie gerealiseerd. GROHE bereikt daarmee een belangrijke mijlpaal in zijn langetermijn betrokkenheid met het milieu en duurzaamheid. Het initiatief sluit naadloos aan bij de vele maatregelen die wij hebben genomen om in onze fabrieken de vermindering van de CO2-voetafdruk te bevorderen en energiebronnen te besparen. We hebben als doel om eind 2021 al zijn verkoopkantoren wereldwijd klimaatneutraal maken. Het initiatief draagt dus ook bij aan een centraal doel van de duurzaamheidsstrategie van LIXIL, waar GROHE sinds 2014 deel van uitmaakt: in 2050 de nul CO2-uitstoot van woon- en lifestyleoplossingen en activiteiten bereiken.

GROHE streeft er altijd naar om duurzaamheid te vergroten, niet alleen met betrekking tot de eigen productie. GROHE maakt gebruik van intelligente technologieën om consumenten te helpen hun persoonlijke CO2-voetafdruk te minimaliseren

Ontdek meer over GROHE goes Zero

Groene stroom

Groene stroom in logistieke centra

Om het zelfopgelegde doel van CO2-vrije productie te bereiken, gebruikt GROHE sinds juli 2019 groene stroom in de Duitse logistieke centra en op alle vijf de LIXIL EMENA-productielocaties, die uitsluitend produceren voor GROHE. Daarnaast investeren we in zonnetechnologie, warmtekrachtkoppelingscentrales en innovatieve productieprocessen zoals het 3D printen van metalen die materialen besparen om een waardeketen te garanderen die grondstoffen bespaart. Ook het moderne testlaboratorium in Hemer en een verhoogde recycling van materialen dragen bij aan de gestage vermindering van de CO2-voetafdruk.

Als gevolg hiervan hebben we als GROHE onze uitstoot van broeikasgassen met ongeveer 40 procent kunnen verminderen sinds de invoering van het duurzaamheidsprogramma in 2014, terwijl tegelijkertijd de energie-efficiëntie met 24 procent is verhoogd. Als gevolg hiervan zijn de oorspronkelijke geplande doelen aanzienlijk sneller behaald en zelfs verbeterd.

Grohe Nederland B.V. kiest voor ‘groene’ bedrijfskleding

Groene bedrijfskleding

Sinds begin dit jaar neemt Grohe Nederland B.V. bedrijfskleding af van Goodfuture. De leverancier biedt een compleet assortiment aan comfortabele, duurzame en circulaire geproduceerde bedrijfskleding. Denk aan T-shirts, polo’s, softshells, werkbroeken, jassen en schoenen.

Grohe Nederland B.V. neemt niet alleen nieuwe bedrijfskleding af, maar retourneert ook afgedragen bedrijfskleding aan Goodfuture. Een belangrijk deel van de opbrengst uit de retourgenomen bedrijfskleding doneert Goodfuture aan goede doelen Stichting Free a Girl en Muziekids.

“De kleding wordt ingezet in het Multifunctioneel Servicecenter van Grohe Nederland B.V. en bij het Customerserviceteam dat onze klanten bezoekt. GROHE is intensief bezig om de CO2-uitstoot van woningen, lifestyleoplossingen en activiteiten tegen 2050 tot nul te reduceren. Met haar inzet op het gebied van duurzaamheid draagt zij bij aan een goodfuture!” aldus Marcel Krijbolder.

Projecten in India en Malawi

Projecten in India en Malawi

GROHE ondersteunt twee projecten ter compensatie van CO2-emissies die nog niet konden worden verminderd: we ondersteunen de exploitatie van een waterkrachtcentrale in India, dat de noodzaak van kolencentrales elimineert, en een project in Malawi, dat de reparatie en het onderhoud van boorgaten omvat die worden gebruikt voor de onttrekking van drinkwater.

Als onderdeel van onze koolstofstrategie zijn we van plan om de beproefde drieledige aanpak van "vermijden, verminderen en compenseren" en daarmee onze energie-efficiëntie elk jaar met eigen middelen te verhogen, waardoor het aandeel van de compensatie wordt verminderd.

Less Plastic

Less Plastic

Sinds 1980 is de plastic afvalvervuiling in de oceanen vertienvoudigd en naar schatting zal de jaarlijkse stroom plastic in de oceaan in 2040 verdrievoudigd zijn. Onmiddellijke actie om de plasticvervuiling crisis aan te pakken is dus hard nodig. GROHE stelde zichzelf het doel, als onderdeel van één van de drie kernpijlers van GROHE’s Less Plastic Initiative, om plastic uit zijn verpakkingen te verwijderen. Sinds het voorjaar van 2022 heeft 82% van het GROHE-productportfolio geen plastic meer in de verpakking. Zodoende bespaart GROHE nu 37 miljoen plastic items per jaar. Dit staat gelijk aan het gemiddelde plastic verpakkingsafval van meer dan 4.300 EU-burgers op jaarbasis.

De overgang naar plasticvrije verpakkingen is een proces waarbij alle productielocaties worden betrokken. Naast het identificeren van de meest gebruikte plasticverpakkingen, moeten nieuwe, duurzamere alternatieve materialen worden onderzocht, getest en vervolgens geïmplementeerd. "Hoewel een volledige omschakeling naar plasticvrije verpakkingen nog niet mogelijk is, blijven we voortdurend nadenken, de status quo van onze oplossingen uitdagen en opnieuw evalueren", zegt Paul Rebergen, Managing Director GROHE Nederland.

Everwave project

GROHE steunt het Everwave project van architect Marcella Hansch. Marcella Hansch heeft een visie. Eigenlijk heeft ze er een paar: ze wil onze oceanen schoonmaken, het afval hergebruiken en de bevolking informeren over duurzaamheid. Met een interdisciplinair team van wetenschappers, ingenieurs en mariene biologen ontwikkelt Hansch een waterplatform dat plastic afval verzamelt voordat het de ecosystemen van de oceaan vervuilt. Met behulp van geavanceerde technologie wordt het plastic vervolgens op een zo duurzaam mogelijke manier verwerkt.

"Het kortetermijndoel is om binnen de komende twee jaar een prototype te ontwikkelen, dat we kunnen gebruiken in rivieren. Het langetermijndoel is om het niet alleen in Duitsland en Europa te gebruiken, maar ook in Aziatische en Afrikaanse rivieren waar het meeste plastic in de oceaan terechtkomt. Ook willen we een duurzame manier vinden om het plastic te recyclen. En natuurlijk willen we een wereldwijd onderwijsprogramma opzetten om mensen te motiveren om hun levensstijl te veranderen", aldus Hansch.

Make a Splash!

Make a Splash! is een partnership tussen LIXIL (GROHE maakt onderdeel uit van de Japanse LIXIL Group) en UNICEF. Deze samenwerking is erop gericht dat iedereen toegang krijgt, en met name kinderen, tot betaalbare sanitaire voorzieningen en betere hygiëne faciliteiten. GROHE sluit zich nu ook aan bij dit reeds bestaande partnership om mee te helpen om miljoenen kinderen en hun families toegang te geven tot sanitaire voorzieningen.

Om iedereen toegang te kunnen geven tot hygiënische voorzieningen heeft LIXIL speciaal hiervoor twee producten ontwikkeld: Het SATO Toilet is een betaalbaar toilet waarbij kinderen, hun familie en de gemeenschap toegang krijgen tot een veilige en schone plek om naar de wc te gaan. Met name voor meisjes en vrouwen is een veilig toilet essentieel, want zij hebben regelmatig te maken met geweld en intimidatie wanneer ze in een open veld hun behoeften doen. De SATO Tap is de meest recente ontwikkeling die 25 juni 2020 door LIXIL op de markt is gebracht. Het is zo ontworpen dat het overal in huis kan worden gebruikt, zelfs zonder toegang tot stromend water.Het is een plastic houder waarin een reguliere plastic fles met water wordt geplaatst en hierdoor heb je een kraan om de handen te wassen. Deze kraan wordt met de elleboog bediend. De hefboom zorgt ervoor dat er water uit het mondstuk komt om de handen te wassen met water en zeep. Dit is dus een mooi betaalbaar alternatief voor een waterkraan, waarbij iedereen toegang krijgt tot handhygiëne en de verspreiding van ziekten wordt verminderd.

Ontdek meer over GROHE Make A Splash!

GIVE: Opleiding voor een betere toekomst

Less Plastic

Naast initiatieven als 'LIXIL goes ZERO' en 'Less Plastic', waarbij we pleiten voor het behoud van hulpbronnen en duurzame consumptie, is de sociale dimensie een integraal onderdeel van onze duurzaamheidsstrategie. Zoals de naam van het programma al aangeeft, is teruggeven aan de maatschappij van vitaal belang voor ons bij GROHE.

Gezien het tekort aan geschoolde installateurs in de sanitairbranche, is het belangrijker dan ooit om een aantrekkelijk opleidingsprogramma aan te bieden dat jonge mensen helpt de basis te leggen voor een welvarende toekomst. Daarom is GROHE gestart met het "GROHE Installer Vocational Training and Education" (GIVE) programma. GROHE werkt al samen met 26 instellingen die loodgietersopleidingen aanbieden in de hele EMENA-regio. Om de opleidingsfaciliteiten te helpen verbeteren, zal GROHE een volledig functionerende opleidingsomgeving opzetten waar studenten kunnen profiteren van de uitgebreide expertise van het merk.

GIVE ondersteunt scholen bij het creëren van een uniforme aanpak met moderne apparatuur, trainingsmateriaal en een schriftelijk examen dat nieuwe industrienormen zal stellen. Zelfs nadat studenten hun GROHE training hebben afgerond, zullen ze hulp krijgen - met stages of zelfs een werkervaringsprogramma bij een van GROHE's industriepartners.

ONTDEK MEER

Learn more about sustainable miletones on GROHE X

Five hacks on how to save plastic

Discover more about the Global Handwashing Day

Ontdek meer over GROHE X