GROHE goes ZERO - GROHE bereikt CO2-neutrale productie

Zoetermeer, 28 april 2020

• CO2-neutrale productie is een belangrijke mijlpaal in GROHE's 360-graden duurzaamheidsstrategie
  • Volgend doel: verkoopkantoren klimaatneutraal in 2021
  • GROHE helpt consumenten hun persoonlijke CO2-voetafdruk in het dagelijks leven te verminderen

Als een toonaangevende fabrikant van complete badkameroplossingen en keukenkranen heeft GROHE nu een CO2-neutrale productie gerealiseerd. GROHE bereikt daarmee een belangrijke mijlpaal in zijn langetermijn betrokkenheid met het milieu en duurzaamheid. "Het initiatief sluit naadloos aan bij de vele maatregelen die wij hebben genomen om in onze fabrieken de vermindering van de CO2-voetafdruk te bevorderen en energiebronnen te besparen. We zijn er erg trots op om een pionier in onze branche te zijn met GROHE goes ZERO", zegt Thomas Fuhr, COO Fittings LIXIL International en CEO van Grohe AG. "En we mikken direct op de volgende stap: eind 2021 willen we al onze verkoopkantoren wereldwijd klimaatneutraal maken." Het initiatief draagt dus ook bij aan een centraal doel van de duurzaamheidsstrategie van LIXIL, waar GROHE sinds 2014 deel van uitmaakt: in 2050 de nul CO2-uitstoot van woon- en lifestyleoplossingen en activiteiten bereiken.

Om het zelfopgelegde doel van CO2-vrije productie te bereiken, gebruikt GROHE sinds juli 2019 groene stroom in de Duitse logistieke centra en op alle vijf de LIXIL EMENA-productielocaties, die uitsluitend produceren voor het internationale merk GROHE. Daarnaast investeert het merk in zonnetechnologie, warmtekrachtkoppelingscentrales en innovatieve productieprocessen zoals het 3D printen van metalen die materialen besparen om een waardeketen te garanderen die grondstoffen bespaart. Ook het moderne testlaboratorium in Hemer en een verhoogde recycling van materialen dragen bij aan de gestage vermindering van de CO2-voetafdruk. Als gevolg hiervan heeft GROHE zijn uitstoot van broeikasgassen met ongeveer 40 procent kunnen verminderen sinds de invoering van het duurzaamheidsprogramma in 2014, terwijl tegelijkertijd de energie-efficiëntie met 24 procent is verhoogd. Als gevolg hiervan zijn de oorspronkelijke geplande doelen aanzienlijk sneller behaald en zelfs verbeterd.

GROHE ondersteunt twee projecten ter compensatie van CO2-emissies die nog niet konden worden verminderd: het merk ondersteunt de exploitatie van een waterkrachtcentrale in India, dat de noodzaak van kolencentrales elimineert, en een project in Malawi, dat de reparatie en het onderhoud van boorgaten omvat die worden gebruikt voor de onttrekking van drinkwater. Als onderdeel van zijn koolstofstrategie is het sanitair merk van plan om de beproefde drieledige aanpak van "vermijden, verminderen en compenseren" en zijn energie-efficiëntie elk jaar met eigen middelen te verhogen, waardoor het aandeel van de compensatie wordt verminderd.

GROHE's aanpak voor een vermindering van CO2 in het dagelijks leven van consumenten
GROHE streeft er altijd naar om duurzaamheid te vergroten, niet alleen met betrekking tot de eigen productie. Het merk maakt gebruik van intelligente technologieën om consumenten te helpen hun persoonlijke CO2-voetafdruk te minimaliseren:

#1: Energiebesparing begint bij de wastafel
Bewust geselecteerde producten in de eigen badkamer besparen niet alleen energie, maar zijn ook gunstig voor de portemonnee. Technologieën zoals GROHE SilkMove ES laten alleen koud water uit de kraan stromen wanneer deze halverwege de hendel worden geplaatst. Onnodig warmwaterverbruik kan dus worden voorkomen en voor een vierpersoonshuishouden ongeveer 279 kg CO2 en ongeveer 31.412 liter water per jaar besparen.

#2 Duurzaam douchen
Voor velen is een verfrissende douche in de ochtend een geweldige manier om de dag te beginnen. Echter, mensen wachten vaak onnodig lang totdat ze de juiste douchetemperatuur hebben gevonden - waardevolle energie en water gaan verloren in het proces. Douchethermostaten uitgerust met GROHE TurboStat technologie zorgen voor een duurzamere douche, leveren de gewenste douchetemperatuur binnen een fractie van een seconde en houden deze constant voor de duur van de douche.

#3 Gefilterd drinkwater rechtstreeks uit de keukenkraan
Het gebruik van plastic waterflessen is alom vertegenwoordigd in het dagelijks leven, maar het is zeker schadelijk voor het milieu. Tot 600g CO2 wordt uitgestoten tijdens het productie- en transportproces van één liter gebotteld mineraalwater. De oplossing voor meer duurzaamheid in drinkwater: watersystemen zoals GROHE Blue Home, een keukenkraan die u voorziet van gefilterd en gekoeld water in plat, medium of bruisend. Een gezin van vier personen kan zo tot 800 plastic waterflessen per jaar besparen en hun CO2-uitstoot met maximaal 61 procent verminderen.

Ga voor meer informatie naar www.grohe.com.