Handenwassen

GROHE BeNeLux doneert € 141.000 aan UNICEF Make a Splash!

Zoetermeer, 7 december 2020

GROHE BeNeLux, toonaangevend merk op het gebied van sanitair en onderdeel van LIXIL, doneert € 141.000 aan Make a Splash!. Hierdoor trekken zij samen op om wereldwijde hygiëne te verbeteren. Make a Splash!, het partnership tussen UNICEF en Lixil, helpt gezinnen wereldwijd aan een schone en veilige leefomgeving door toegang te geven tot betaalbare sanitaire voorzieningen en betere hygiëne-faciliteiten.

Met de donatie van GROHE BeNeLux kan UNICEF op tal van verschillende manieren de wereldwijde hygiënecrisis bestrijden en bijdragen aan de ontwikkeling van de toekomstige sanitaire economie.

Wat kan er binnenkort specifiek verwezenlijkt worden dankzij het ingezamelde bedrag:

• Bij 2.500 kinderen kan een zogeheten SATO toilet thuis geïnstalleerd worden.
  • Zo’n 1.125 vrouwelijke studentes kunnen toegang krijgen tot een schoon en veilig toilet. Hierdoor kunnen ze ook tijdens hun puberteit naar school blijven gaan.
  • 10 landelijk gelegen scholen kunnen voorzien worden van toiletten en schoon water.
  • Meer dan 10.000 (kwetsbare) kinderen kunnen les krijgen over gezonde toiletgewoonten.

Rogier van Dis, Leader BeNeLux & UK, LIXIL EMENA van GROHE: geeft aan erg trots te zijn op het behaalde resultaat van de afgelopen lokale Make a Splash!-campagne. “Met het ingezamelde bedrag van € 141.000 overschrijden we niet enkel ons vooropgesteld doel, maar overtreffen we alle verwachtingen. We willen uitdrukkelijk onze dank uitspreken naar consumenten, klanten en medewerkers die allen bijdroegen aan dit resultaat door het aanschaffen van een van onze producten. Deze actie was geen eenmalig initiatief, in de toekomst willen we ons verder inzetten voor acties ter ondersteuning van o.a. het Make a Splash project. GROHE benadrukt het belang van schoon water wereldwijd als onderdeel van haar duurzaamheidsstrategie.”

Op dit moment hebben 2 miljard mensen géén toegang tot sanitaire basisvoorzieningen zoals een toilet of schoon water om hun handen te wassen. Bovendien hebben 900 miljoen kinderen geen water en zeep op school, terwijl handen wassen met zeep en water één van de meest goedkope en effectieve manieren is om de verspreiding van infectieziekten te voorkomen. Dit is sinds COVID-19 alleen nog maar belangrijker geworden.

Suzanne Laszlo, Directeur UNICEF Nederland: “We zijn heel blij met de bijdrage van GROHE. Dat is echt enorm. Daarmee maak je een wereld van verschil voor kinderen. Met deze enorme bijdrage kunnen we heel veel kwetsbare kinderen en gezinnen bereiken in Oost-Afrika. En wat we daarmee doen? We zorgen voor wc's. We zorgen dat er water is. We geven voorlichting over hygiëne en dat is ontzettend belangrijk. Want met die voorlichting en al die materialen kunnen we ervoor zorgen dat alle infectieziektes uit deze gezinnen blijven en kinderen gezond kunnen opgroeien.”

Dit initiatief draagt bij aan de doelstelling van de Verenigde Naties om wereldwijd gerichte acties te doen om elk mens toegang te geven tot een degelijk toilet tegen 2030. En daardoor het aantal kinderen die sterven ten gevolge van slechte en of ontbrekende sanitaire voorzieningen drastisch te reduceren.

Daarnaast is het een cruciaal onderdeel van de UNICEF-strategie om tegen 2021, 60 miljoen mensen via hun programma’s toegang te geven tot sanitaire basisvoorzieningen. Dat aantal zal, dankzij ons partnerschap met LIXIL, verhoogd kunnen worden naar 250 miljoen mensen.

- UNICEF beveelt geen enkel bedrijf, merk, product of dienst aan -

Grohe Logo

Lixil logo