make a splash

GROHE sluit partnership met UNICEF voor betere hygiënische voorzieningen wereldwijd

Zoetermeer, 15 juli 2020

Make a Splash! zorgt voor betaalbare, schone en veilige sanitaire voorzieningen voor kwetsbare kinderen.

GROHE, toonaangevend producent van sanitaire producten, zet zich in voor betere sanitaire omstandigheden in ontwikkelingslanden. GROHE sluit aan bij het reeds bestaande partnership Make a Splash! tussen UNICEF en LIXIL, het Japanse moederbedrijf van GROHE. Hierin werken de organisaties gezamenlijk aan projecten in Kenia, Ethiopië en Tanzania. Focus ligt op het vergroten van het aantal voorzieningen, zoals toiletten en handwasfaciliteiten, maar ook educatie op het gebied van hygiëne. Daarnaast werken de partijen samen als het gaat om belangenbehartiging en het wereldwijd promoten van hygiëneprogramma’s om gedragsverandering te bewerkstelligen.

Goede hygiëne helpt de verspreiding van ziektes tegengaan. Toch heeft 1 op de 4 mensen wereldwijd geen toegang tot een toilet en sterven dagelijks 1.300 kinderen onder de vijf jaar aan diarree als gevolg van onhygiënische omstandigheden, waarvan minstens 800 door gebrek aan sanitaire voorzieningen. Volgens UNICEF heeft daarnaast 40% van de wereldbevolking thuis geen toegang tot elementaire handwasfaciliteiten. Juist de COVID-19 situatie heeft de enorme ongelijkheid in toegang tot water, sanitaire voorzieningen en hygiëne benadrukt.

Make a splash UNICEF

Al sinds het begin van het partnership in 2018 werkt LIXIL via haar SATO-merk aan de ontwikkeling van betaalbare en makkelijk te installeren sanitaire oplossingen, zoals toiletten. Tot op heden zijn al meer dan 18 miljoen mensen in 38 landen bereikt met verbeterde sanitaire voorzieningen door middel van SATO-producten.

SATO Tap voor handhygiëne
Naar aanleiding van de COVID-19 situatie ontstond de behoefte aan een nieuwe oplossing voor handhygiëne. De afgelopen maanden werd daarom gewerkt aan de ontwikkeling van de SATO Tap, een nieuwe zelfvoorzienende oplossing om handen te wassen. De innovatie is speciaal ontwikkeld voor huishoudens met een laag inkomen en zo ontworpen dat het overal in huis kan worden gebruikt, zelfs zonder toegang tot stromend water. De eerste SATO Taps worden in India vervaardigd en zijn in september 2020 beschikbaar voor Make a Splash! partners. Om een snelle uitrol van de SATO Tap mogelijk te maken doneren LIXIL en GROHE daarnaast gezamenlijk 1 miljoen dollar. Hiermee worden de partners in staat gesteld om zo snel mogelijk tot 5 miljoen mensen te bereiken.

Rogier van Dis, algemeen directeur GROHE Nederland: “Met dit partnership wil GROHE elementaire sanitaire voorzieningen voor iedereen, overal ter wereld, toegankelijk maken. We verkeren in Nederland in een enorme luxepositie en hoewel we dat mogen omarmen, is het ook belangrijk om stil te staan bij het gebrek aan sanitaire voorzieningen elders in de wereld. Door aan te sluiten bij Make a Splash! komt de reeds bestaande kennis en expertise samen en kan het netwerk van zowel GROHE, LIXIL als UNICEF worden ingezet om maximale impact te bereiken.”

Van 1 augustus t/m 31 oktober 2020 doneert GROHE bij elke verkochte SmartControl douchesyteem €20,- aan Make a Splash! Daarnaast wordt voor iedere andere verkochte douche, handdouche, hoofddouche, doucheset en douchethermostaatkraan €1,- gedoneerd.

Disclaimer: UNICEF beveelt geen enkel bedrijf, merk, product of dienst aan.

NIET VOOR PUBLICATIE

Klik hier voor meer informatie over Make a Splash!
Volg ons op social media Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn en YouTube.

Over SATO
De afgelopen jaren heeft LIXIL's sociale onderneming SATO diverse betaalbare sanitaire oplossingen ontwikkeld, waaronder toiletten en componenten van het toiletsysteem. De SATO Tap is de eerste oplossing voor handhygiëne, gebaseerd op dezelfde gebruikersgerichte ontwerpprincipes, een sleutelbenadering om duurzaamheid en commerciële levensvatbaarheid te garanderen. Daigo Ishiyama, Chief Technology and Marketing Officer, SATO, zegt hierover: "Handen wassen met zeep is een van de goedkoopste en meest effectieve manieren om de verspreiding van het coronavirus en andere infectieziekten te voorkomen, maar voor veel mensen in de wereld is dit niet mogelijk. Bij SATO hebben we nagedacht over mogelijke innovaties binnen de COVID-19-beperkingen waarmee deze gemeenschappen te maken hebben. We weten dat veel van deze huishoudens geen stromend water hebben, maar ze hebben wel toegang tot een waterbron en tot plastic flessen. Onze oplossing moest betaalbaar en betrouwbaar zijn, makkelijk te produceren en te vervoeren, moeiteloos te gebruiken voor kinderen en waterbesparend om de frequentie van het bijvullen te minimaliseren. Daarom vertrouwt het ontwerp van de SATO-kraan alleen op de eigenschappen van water en zwaartekracht om een eenvoudig aan-en-uit-mechanisme te creëren dat ook het risico op besmetting door contact vermindert. ”

De eerste SATO-kranen zullen in India worden vervaardigd en zullen in september 2020 beschikbaar zijn voor partners, met een toename van de productie en de beschikbaarheid in de detailhandel tot begin 2021. LIXIL werkt ook aan de uitbreiding naar andere markten, waaronder Afrika. De lancering van de SATO-kraan is in overeenstemming met LIXIL’s bijdrage aan de duurzame ontwikkelingsdoelstelling 6, die zich richt op verbeterde sanitaire voorzieningen en hygiëne. Tot op heden zijn al meer dan 18 miljoen mensen in 38 landen bereikt met verbeterde sanitaire voorzieningen door middel van SATO-producten.

Lees hier meer over de SATO Tap.

GROHE Logo

Lixil Logo