Less Plastic

10 miljoen plastic verpakkingen bespaard: GROHE lanceert initiatief om plastic te verminderen

Zoetermeer, 11 mei 2020

• LIXIL EMENA heeft zich tot doel gesteld om tegen 2021 plasticvrije productverpakkingen voor het merk GROHE te creëren
  • Dankzij dit initiatief konden tot op heden al 10 miljoen plastic verpakkingen worden bespaard
  • Samenwerking met Pacific Garbage Screening (PGS) ondersteunt een gemeenschappelijke visie om de milieu-impact van plastic afval te verminderen

De overgang naar plasticvrije verpakkingen is een proces waarbij alle GROHE-productielocaties worden betrokken. Naast het identificeren van de meest gebruikte plastic verpakkingen, moeten nieuwe, duurzamere alternatieven worden onderzocht, getest en vervolgens geïmplementeerd. “Het aanbieden van plasticvrije verpakkingen maakt deel uit van onze uitgebreide 360-graden duurzaamheidsstrategie, die ook werknemers, leveranciers, klanten, processen, producten en onze bijdrage aan de samenleving omvat. Voor ons als merk is het belangrijk om bestaande processen voortdurend opnieuw te bekijken vanuit een duurzaamheidsperspectief ”, zegt Thomas Fuhr, COO Fittings LIXIL International en CEO van Grohe AG. "De missie om tegen 2021 volledig plasticvrije productverpakkingen te realiseren, is een belangrijke stap in onze bijdrage aan de strijd tegen het wereldwijde probleem van plastic afval."

Dit is ook waar de GROHE Blue een steentje kan bijdragen: het watersysteem biedt plat, medium of bruisend water rechtstreeks uit de keukenkraan, gefilterd en gekoeld tot de optimale drinktemperatuur voor een perfecte smaak. Op deze manier kan een gezin van vier personen gemiddeld tot 800 plastic flessen per jaar besparen.

Pacific Garbage Screening & GROHE verenigden zich tegen plastic afval

Het doel om plastic afval te verminderen wordt ook versterkt door de samenwerking met Marcella Hansch, oprichter van Pacific Garbage Screening e.V (PGS). Gezamenlijk delen we de visie om uiteindelijk schoon water in onze oceanen en rivieren te bereiken door het verminderen van het gebruik van plastic. De architecte ontwikkelt momenteel een waterplatform dat plastic afval in rivieren opvangt voordat het in de oceanen wordt gespoeld. GROHE ondersteunt dit project niet alleen financieel - beide partners willen het publiek bewust maken van het ‘plasticprobleem’ en men aansporen tot een duurzamere levensstijl.

Naast het initiatief tegen plastic afval, streeft GROHE een duidelijk gedefinieerde koolstofstrategie na: als een van de toonaangevende fabrikanten in de sanitair-industrie is de productie van GROHE sinds 1 april jl. klimaatneutraal. Sinds juli 2019 gebruiken alle LIXIL EMENA-fabrieken uitsluitend groene stroom. De sanitair-fabrikant compenseert tot dusver onvermijdelijke CO2-uitstoot door middel van compensatieprojecten en ondersteunt activiteiten die zijn gebaseerd op zeer hoge normen, zoals de Gold Standard, ontwikkeld onder de leiding van het WNF.

Vanwege haar voortdurende inzet voor duurzaamheid heeft GROHE herhaaldelijk de hoogste plekken behaald in de Duitse duurzaamheidsprijs en in 2017 ontving het sanitair-merk de CSR-prijs van de Duitse overheid. Vorig jaar ontving Thomas Fuhr, CEO van GROHE, de B.A.U.M. Milieu- en duurzaamheidsprijs van de B.A.U.M.-bedrijfsnetwerk voor zijn inzet voor duurzaamheid.

Ga voor meer informatie over GROHE en zijn duurzaamheidsthema’s naar green.grohe.com
Volg ons op social media Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn en YouTube.

MEDIA CONTACT
Fiona van Duin-Lee
E-Mail: Fiona.vanDuin-Lee@grohe.com

GROHE Logo

Over GROHE
GROHE is een toonaangevend merk dat wereldwijd complete badkameroplossingen en keukenaccessoires verkoopt en heeft in totaal meer dan 6.000 werknemers, waarvan 2.400 in Duitsland. GROHE maakt sinds 2014 deel uit van de LIXIL Group Corporation.

Als internationaal merk streeft GROHE naar de merkwaarden van technologie, kwaliteit, design en duurzaamheid met als motto ‘Pure Freude an Wasser’. Innovatie, ontwerp en ontwikkeling sluiten nauw op elkaar aan en zijn als geintegreerd proces stevig verankerd in Duitsland. Als gevolg hiervan dragen de producten van GROHE het keurmerk ‘Made in Germany’.

Lixil Logo

Over Lixil
LIXIL heeft revolutionaire technologieën met betrekking tot wateroplossingen en huisvestigingsproducten die elke dag, echte uitdagingen oplossen, betere woningen realiseren voor iedereen, overal.

Op basis van ons Japanse erfgoed, creëren we toonaangevende technologie en innoveren we om producten van hoge kwaliteit te maken die woningen transformeren. Onze benadering komt tot leven door toonaangevende merken, waaronder INAX, GROHE, American Standard en TOSTEM.

Meer informatie op www.lixil.com.