Lixil logo

LIXIL, moederbedrijf GROHE, start socialmediacampagne #whereisthetoilet om aandacht te vragen voor belang van sanitaire voorzieningen

Zoetermeer, 19 november 2019

Waar is het toilet? Het lijkt een simpele vraag waar de meeste mensen een eenvoudig antwoord op verwachten. Maar de realiteit is dat er voor 2 miljard mensen geen duidelijk antwoord op deze vraag is. Zij hebben geen toegang tot elementaire sanitaire voorzieningen. Daarom lanceert LIXIL, fabrikant van innovatieve water- en woningbouwproducten en moederbedrijf van sanitair expert GROHE, op Wereld Toilet Dag een socialmediacampagne genaamd #whereisthetoilet om aandacht te vragen voor dit probleem.

De gevolgen van slechte sanitaire voorzieningen voor gezinnen en ontwikkelingslanden zijn zwaar. Dagelijks sterven ongeveer 800 kinderen onder de vijf jaar aan diarree als gevolg van ziektes veroorzaakt door onhygiënische omstandigheden. Dit aantal is sinds 2016 onveranderd gebleven, dus actie is hard nodig. De Verenigde Naties heeft toegang tot sanitaire voorzieningen en hygiëne voor iedereen inmiddels opgenomen als één van haar Sustainable Development Goals (SDG's).

Whereisthetoilet GROHE

Als onderdeel van haar duurzaamheidsstrategie heeft LIXIL het doel om in 2025 de leefomstandigheden van 100 miljoen mensen verbeterd te hebben door verbeterde hygiëne en sanitaire voorzieningen. LIXIL is ervan overtuigd dat toiletten levens kunnen redden en als wereldwijde producent van toiletten en badkamerproducten kan het helpen dit probleem aan te pakken.

“Wat in 2016 begon met een inspirerend idee en een oplossing genaamd SATO, is vandaag de dag uitgegroeid tot LIXIL's eigen internationale en volledig operationele sociale onderneming. We zijn trots dat we tot nu toe 15 miljoen mensen hebben geholpen om toegang te krijgen tot een hygiënisch toilet [2]. Doordat we voor een bedrijfsgerichte aanpak kiezen, verwachten we SATO uiteindelijk kostendekkend en zelfvoorzienend te kunnen maken", aldus Jin Montesano, Chief Public Affairs Officer van LIXIL.

Het SATO-toiletsysteem is ontwikkeld door een team van ingenieurs. Het biedt mensen die in gebieden wonen waar de sanitaire voorzieningen slecht zijn een betaalbaar en goed alternatief. In oktober 2019 zijn in 27 landen in Azië, Afrika en Latijns-Amerika ongeveer 3 miljoen SATO-toiletpotten geïnstalleerd.

LIXIL’s sociale onderneming SATO accelereert ook zijn bedrijfsinitiatieven. Tussen april en september dit jaar verscheepte SATO bijna 420.000 eenheden, die naar schatting 2,1 miljoen mensen hebben bereikt, door middel van een make-sell-use model dat heeft bijgedragen aan het creëren van lokale werkgelegenheid.

SATO is momenteel aan het groeien en gaat pilotprojecten lanceren in Indonesië en de Filipijnen, waarmee het portfolio verder wordt uitgebreid en meer mensen kunnen worden voorzien van hygiënische basisvoorzieningen. In tegenstelling tot standaard productdonaties, gelooft LIXIL dat het gebruik van het product op de langere termijn wordt bevorderd door mensen te benaderen met de beschikbaarheid van een aantrekkelijk product en het creëren van banen die het individu en de gemeenschap ten goede komen.

Maar volgens Montesano is er nog veel werk te doen. "Meer dan een kwart van de wereldbevolking heeft nog steeds geen toegang tot veilige en schone toiletten. Gelukkig bewijzen we met SATO in Bangladesh dat het mogelijk is om onze doelen te bereiken. Er zijn veel mogelijkheden om te helpen bij het oplossen van de wereldwijde sanitaire uitdaging. We hebben nog een lange weg te gaan, maar hopelijk kan iedereen op een dag snel antwoord geven op die ene simpele vraag: waar is het toilet?"

[1] Bron: The True Cost of Poor Sanitation: https://www.lixil.com/en/sustainability/pdf/the_true_cost_of_poor_sanitation_e.pdf
[2] Berekend op basis van de veronderstelling dat er gemiddeld vijf gebruikers zijn voor elke verzonden SATO-eenheid.

MEDIA CONTACT
Fiona van Duin-Lee
E-Mail: Fiona.vanDuin-Lee@grohe.com

GROHE Logo

LIXIL's maatschappelijke verantwoording
LIXIL zet zich in om betere woningen voor iedereen en overal te realiseren en om de groei van haar bedrijf door middel van verantwoorde en duurzame innovaties voort te zetten. Het op een lijn brengen van de bedrijfs- en MVO-strategieën, "Global Sanitation and Hygiene", "Water Conservation & Environmental Sustainability" en "Diversity & Inclusion", vormen de drie strategische MVO-pijlers van het bedrijf. Dit zijn de gebieden waarop LIXIL ernaar streeft haar positieve invloed op de samenleving uit te oefenen en tegelijkertijd bij te dragen aan de wereldwijde inspanningen om de duurzame doelen van de VN (SDG’s) te bereiken.

Lixil Logo

Over Lixil
LIXIL maakt baanbrekende water- en woningproducten die een oplossing bieden voor alledaagse uitdagingen en die van betere woningen een realiteit maken voor iedereen, overal ter wereld. Voortbouwend op ons Japanse erfgoed creëren we toonaangevende technologie en innoveren we om producten van hoge kwaliteit te maken die huizen transformeren. Maar het verschil met LIXIL is hoe we dit doen; door een zinvol ontwerp, een ondernemende geest, een toewijding aan het verbeteren van de toegankelijkheid voor iedereen en een verantwoorde groei van het bedrijfsleven. Onze aanpak komt tot leven via toonaangevende merken, waaronder INAX, GROHE, American Standard en TOSTEM. Meer dan 70.000 collega's in meer dan 150 landen zijn er trots op producten te maken die het leven van meer dan een miljard mensen per dag raken.

LIXIL Group Corporation (TSE-code: 5938) is de beursgenoteerde houdstermaatschappij voor de activiteitenportefeuille van LIXIL.