MR JIGS
Venlo, Nederland

Millenials uit hele wereld kiezen voor verrassende formule Mr. Jigs

‘No bullshit. Unexpected luxury.’ Laat uitdagende slogans maar over aan hotel Mr. Jigs in Venlo. Met een vernieuwend concept, dat sobere service en dito prijzen combineert met verrassende luxe, gooit de nieuwkomer hoge ogen in de hotelwereld. In coronajaar 2020 verwelkomde Mr. Jigs 39 nationaliteiten en werd de eigenaar uitgeroepen tot Hotello of the Year.

Geen zeepjes, een toilettas op de bon en een optioneel ontbijt. Net als je denkt dat het wel érg povertjes is, zink je weg in het luxe matras en word je verrast door de heerlijke douche. Kamers zijn niet uitgerust met minibar, wel hebben de bekertjes een QR-code die uitlegt dat Nederland het beste kraanwater ter wereld heeft. Een telefoon op de kamer zoek je tevergeefs, wel kun je appen met de receptie en krijg je persoonlijke service van de enige baliemedewerker. Mr. Jigs doet het allemaal net even anders. Dat moet ook wel, als je het lef hebt om in ‘coronajaar’ 2020 de deuren te openen, en de eigenwijze millenials als voornaamste doelgroep te bestempelen. Ondanks de reisbeperkingen kende Mr. Jigs een verrassend sterk eerste jaar. Het unieke concept bleef dan ook zeker niet onopgemerkt in de hotelwereld. Eigenaar Gijs Hendrikx, die ook het viersterren Theaterhotel in Venlo runt, werd begin 2021 uitgeroepen tot Hotello of the Year. “We beloven geen ontbijt, maar je kunt hier wel lekker ontbijten”, legt Gijs uit. “Tegelijkertijd spelen we geen restaurantje. Voor het diner willen we dat onze gasten de stad in gaan, zodat we de lokale restaurants steunen, in plaats van ze te beconcurreren. Een gast omschreef het mooi in een review: ik heb betaald voor een driesterrenproduct, maar kreeg een vijfsterrenervaring.”

Dat er een warme sfeer hangt is mede te danken aan de doordachte inrichting van interieurarchitect Kim van Bakel van Confetti Interior. In de lobby trekken een sfeervol verlichte bar, een groene wand met planten en houten tafels de aandacht. Kim: “We werken hier met ronde vormen, kleurrijke meubels en natuurlijke elementen. We staan voor biofilie: de natuur naar binnen halen. Met grote raampartijen en veel groen. Niets in de inrichting is rechttoe rechtaan. Dat zorgt voor een warme en gezellige sfeer.” Dat werkt ook door in een opvallend ruime, met betonstuc afgewerkte gangen. De meeste van de 34 hotelkamers zijn niet groot, maar wel knus. De breedte van sommige kamers, niet meer dan 2.30 meter, vraagt om een originele, efficiënte inrichting. Daarbij werd gekozen voor open badkamers met luxe douchesystemen van GROHE. “De producten van GROHE staan bekend om hun kwaliteit en duurzaamheid: ze gaan lang mee én zijn waterbesparend”, legt Kim uit. “Als interieurarchitect spreekt ook de vormentaal van GROHE aan. Het zijn supermooie producten die echt meerwaarde hebben voor een hotelkamer, zeker als er een open badkamer is.” Daarmee vormen de GROHE douchesystemen de kers op de taart voor een toch al bijzondere hotelervaring in hartje Venlo. “Wij zijn geen Utrecht, Rotterdam of Eindhoven”, zegt Gijs nuchter. “We blijven Venlo. Juist dan is het belangrijk om gasten net even wat anders te bieden. We mogen dan maar één receptiemedewerker hebben, maar dat houdt het wel persoonlijk. Geen overbodige bullshit, wel onverwachte luxe.”

En die naam, Mr. Jigs? Gijs lacht. Hij blijkt Mr. Jigs himself. “Tijdens een borrel husselde een vriend van me de letters van mijn naam door elkaar. Ik vond hem meteen goed!”

Project voltooiing: 2020

Interieurdesigner: Kim van Bakel

Toon in Google Maps

Geïnstalleerde GROHE producten in dit project