GROHE ondersteunt de “Make a Splash!” samenwerking tussen LIXIL en UNICEF voor het verbeteren van de toegang tot sanitair en hygiëne voor achtergestelde gemeenschappen

Zoetermeer, 4 mei 2021

• Vandaag de dag heeft één op de vier mensen geen toegang tot een basistoilet; twee op de vijf mensen hebben geen basisvoorzieningen voor het wassen van de handen thuis
  • De “Make a Splash!” samenwerking tussen LIXIL en UNICEF pakt deze wereldwijde crisis van sanitair en hygiëne aan
  • GROHE ondersteunt de “Make a Splash!” samenwerking, als onderdeel van het merkportfolio van LIXIL, met een specifieke campagne in Europa en het Midden-Oosten

Naar het toilet gaan, je handen wassen. Dit zijn dagelijkse routines waar we niet veel over nadenken. Voor de meesten van ons zijn sanitaire faciliteiten met schoon water vanzelfsprekend, maar wereldwijd zitten veel mensen in een andere situatie: twee miljard mensen zitten zonder basis sanitair, 673 miljoen doen hun ontlasting regelmatig in de open lucht en 40% van de wereldpopulatie heeft geen toegang tot faciliteiten om de handen te wassen of zeep thuis. Als gevolg hiervan overlijden er elke dag 700 kinderen jonger dan 5 jaar aan diarree. Daarnaast zorgt het gebrek aan sanitaire services ook voor een grotere dreiging van geweld en misbruik van vrouwen en meisjes en de COVID-19 pandemie heeft de enorme ongelijkheden in toegang tot water, sanitair en hygiëne nog verergerd.

GROHE Make a Splash persbericht

In 2018 gingen UNICEF en LIXIL een nieuwe, gedurfde samenwerking aan, “Make A Splash!” genaamd: UNICEF’s eerste wereldwijde samenwerking voor water, sanitair en hygiëne (WASH). Het combineert het leiderschap van UNICEF’s WASH-programma in de sector met LIXIL’s wereldwijde expertise in design en innovatie van toiletten om de sanitaire en hygiënecrisis aan te pakken.

In augustus 2020 is GROHE Nederland, onderdeel van LIXIL EMENA, begonnen met het ondersteunen van het Make a Splash! project. Bij ieder verkochte SmartControl regendouche doneerden we €20 en voor ieder ander verkochte douchesysteem en/of thermostaatkraan doneerden we €1 aan Make a Splash! voor een periode van 3 maanden. Met deze eerste actie hebben we in totaal €141.000 opgehaald voor Make a Splash! Met dit ingezamelde bedrag overschrijden we niet enkel ons vooropgesteld doel, maar overtreffen we alle verwachtingen.

“We zijn heel blij met de bijdrage van GROHE. Hiermee kunnen we veel kwetsbare kinderen en gezinnen bereiken in Nigeria. We zorgen voor wc's, we zorgen dat er water is en we geven voorlichting over hygiëne, dat is ontzettend belangrijk. Zo zorgen we samen dat kinderen gezond kunnen opgroeien,” zegt Suzanne Laszlo, Directeur UNICEF Nederland.

Het succes van de eerste actie wordt nu vervolgd. GROHE lanceert in dit kader de “Energy for Life” campagne, die van mei tot augustus in 13 landen uit de EMENA-regio gaat lopen, om bewustzijn te creëren en de activiteiten uit de samenwerking te ondersteunen. Voor elke verkochte deelnemende doucheset of thermostaat doneert GROHE €1 om een kind toegang te geven tot een toilet thuis of een school van zeep te voorzien.

“LIXIL maakt betere woningen een realiteit voor iedereen, overal. Als wereldwijde organisatie is duurzaamheid het middelpunt van wat we doen en we hebben de verantwoordelijkheid om onze expertise te gebruiken en een positieve impact op de wereld te creëren. Maar helaas blijft toegang tot basis sanitair en hygiëne nog steeds een van de grootste uitdagingen en LIXIL is vastbesloten om toiletten en faciliteiten voor het wassen van handen toegankelijk te maken voor iedereen door haar diverse en inclusieve merkportfolio. GROHE heeft de ‘Make a Splash!’ samenwerking altijd ondersteund met verschillende interne fondsenwervingsactiviteiten, maar vandaag bevestig ik opnieuw trots onze support met de ‘Energy for Life’ campagne, die eindgebruikers uitnodigt om te helpen verandering teweeg te brengen,” zegt Jonas Brennwald, Leader LIXIL EMENA en Co-CEO Grohe AG.

“Opgroeien in een schone en veilige omgeving is het recht van ieder kind. Basisvoorzieningen thuis voor toiletten en handen wassen zijn cruciaal voor de gezondheid van kinderen en voorkomt het verspreiden van ziektes. We waarderen de support van GROHE aan het ‘Make a Splash!’ partnership van LIXIL en UNICEF, dat meer kinderen helpt toegang te krijgen tot schone, veilige toiletten en handhygiëne zodat ze gezonder kunnen leven”, zegt Carla Haddad Mardini, Director Private Fundraising en Partnerships Division van UNICEF.

Een gedurfde missie: LIXIL en UNICEF pakken de sanitaire crisis aan
De “Make a Splash!” samenwerking draagt bij aan het Duurzaamheidsdoel 6.2: “het toegankelijk maken van adequaat en behoorlijk sanitair en hygiëne voor iedereen en een einde maken aan ontlasting in de open lucht, met speciale aandacht voor de behoeften van vrouwen, meisjes en degenen in kwetsbare situaties.” In eerste instantie ligt de focus op de drie landen Ethiopië, Kenia en Tanzania en het ontwikkelen van een sanitaire economie. De samenwerking tussen LIXIL en UNICEF maakt gebruik van hun expertise om gezamenlijk de sanitaire crisis aan te pakken.

UNICEF verandert de kijk van mensen op open ontlasting en het gebruik van slechte en onveilige faciliteiten, waardoor mensen om betere sanitaire en hygiëne services vragen. LIXIL komt tegemoet aan deze vraag met de SATO toiletproducten, die veilige, betaalbare en duurzame oplossingen voor gemeenschappen bieden voor het verbeteren en schoon houden van sanitair en hygiëne.

Als reactie op de COVID-19 pandemie, heeft LIXIL de SATO Tap geïntroduceerd; een betaalbare en innovatieve oplossing om handen te wassen, voor huishoudens met een laag inkomen die geen toegang hebben tot schoon water. De SATO Tap bestaat uit een plastic behuizing met een zeephouder en een tuit die op de meest gangbare plastic flessen wereldwijd past. Met een lichte beweging van de hendel is de SATO Tap te bedienen, wat zorgt voor minimaal contact en precies genoeg water voor veilige hygiëne.

In 2013 werden de eerste SATO toiletten geïntroduceerd. De deksel, die te bedienen is met je voet, gaat vieze geuren en insecten tegen. Daarnaast verbruikt een SATO toilet 80% minder water om door te spoelen dan een regulier toilet. SATO streeft naar een zelfvoorzienende sociale handel door een cyclus van Produceren, Verkopen, Gebruiken op te zetten in de gemeenschap, waardoor banen gecreëerd worden en lokale producenten en stakeholders met hun bedrijf onafhankelijk kunnen zorgen voor de continue verbetering van sanitair in de gemeenschap.

“Make a Splash!” en ondersteun de samenwerking via makeasplash.grohe.nl.
UNICEF onderschrijft geen bedrijven, merken, producten of services.
Volg ons op social media via Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn and YouTube.

Voor meer informatie en persberichten, zie de volgende LINK

MEDIA CONTACT
Fiona van Duin-Lee
E-Mail: Fiona.vanDuin-Lee@grohe.com

GROHE

Over GROHE
GROHE is een toonaangevend merk dat wereldwijd complete badkameroplossingen en keukenaccessoires verkoopt en heeft in totaal meer dan 6.000 werknemers, waarvan 2.400 in Duitsland. GROHE maakt sinds 2014 deel uit van de LIXIL Group Corporation.

Als internationaal merk streeft GROHE naar de merkwaarden van technologie, kwaliteit, design en duurzaamheid met als motto ‘Pure Freude an Wasser’. Innovatie, ontwerp en ontwikkeling sluiten nauw op elkaar aan en zijn als geintegreerd proces stevig verankerd in Duitsland. Als gevolg hiervan dragen de producten van GROHE het keurmerk ‘Made in Germany’.

Lixil

Over Lixil
LIXIL heeft revolutionaire technologieën met betrekking tot wateroplossingen en huisvestigingsproducten die elke dag, echte uitdagingen oplossen, betere woningen realiseren voor iedereen, overal.

Op basis van ons Japanse erfgoed, creëren we toonaangevende technologie en innoveren we om producten van hoge kwaliteit te maken die woningen transformeren. Onze benadering komt tot leven door toonaangevende merken, waaronder INAX, GROHE, American Standard en TOSTEM.

Meer informatie op www.lixil.com.