Make a Splash! Samen met UNICEF geven we kinderen toegang tot sanitaire voorzieningen!

Make a Splash! is een partnership tussen LIXIL, GROHE en UNICEF. Deze samenwerking is erop gericht dat iedereen toegang krijgt, en met name kwetsbare kinderen in ontwikkelingslanden, tot betaalbare sanitaire voorzieningen en betere hygiëne faciliteiten. Met dit project willen de drie partijen miljoenen kinderen en hun families in Oost-Afrika helpen om samen de wereldwijde hygiënecrisis te bestrijden.

Dit is hard nodig want anno 2020 heeft nog steeds 1 op de vier mensen geen toegang tot een basistoilet. Dagelijks sterven 800 kinderen onder de vijf aan diarree, veroorzaakt door onhygiënisch water en slechte of ontbrekende sanitaire voorzieningen.

Maar liefst 3 miljard mensen - 40% van de wereldbevolking - hebben geen makkelijke toegang tot een plek om hun handen te wassen. In de minst ontwikkelde economieën ter wereld is dit maar liefst 75% van de bevolking. Bovendien hebben 900 miljoen kinderen geen water en zeep op school, terwijl handen wassen met zeep en water één van de meest goedkope en effectieve manieren is om de verspreiding van infectieziekten te voorkomen. Iets wat door COVID-19 alleen nog maar belangrijker is geworden.

Met Make a Splash! richten LIXIL en UNICEF zich, om te beginnen op de meest kwetsbare huishoudens in Kenia, Ethiopië en Tanzania. Door bestaande netwerken te vergroten, kunnen we gezamenlijk miljoenen mensen helpen door educatie te geven over algemene hygiëne, handhygiëne en toegang geven tot schone & veilige toiletten. Daarnaast werken LIXIL en UNICEF samen op het gebied van belangenbehartiging om hygiëneprogramma’s wereldwijd te promoten en gedragsverandering te bewerkstelligen.

Het Sato toilet

Om iedereen toegang te kunnen geven tot hygiënische voorzieningen heeft LIXIL speciaal hiervoor twee producten ontwikkeld:

  • SATO Toilet
  • SATO Tap

Het SATO Toilet is een betaalbaar toilet waarbij kinderen, hun familie en de gemeenschap toegang krijgen tot een veilige en schone plek om naar de wc te gaan. Met name voor meisjes en vrouwen is een veilig toilet essentieel, want zij hebben regelmatig te maken met geweld en intimidatie wanneer ze in een open veld hun behoeften doen.

De Sato Tap

De SATO Tap is de meest recente ontwikkeling die 25 juni 2020 door LIXIL op de markt is gebracht. Het is zo ontworpen dat het overal in huis kan worden gebruikt, zelfs zonder toegang tot stromend water.

Het is een plastic houder waarin een reguliere plastic fles met water wordt geplaatst en hierdoor heb je een kraan om de handen te wassen. Deze kraan wordt met de elleboog bediend. De hefboom zorgt ervoor dat er water uit het mondstuk komt om de handen te wassen met water en zeep. Dit is dus een mooi betaalbaar alternatief voor een waterkraan, waarbij iedereen toegang krijgt tot handhygiëne en de verspreiding van ziekten wordt verminderd.

Steun de Make a Splash! actie zodat kinderen betere sanitaire en hygiëne voorzieningen krijgen!

Een veilig, schoon toilet en water & zeep voorkomt infectieziekten en helpt kinderen gezond te blijven. Een toilet thuis of op school betekent dat kinderen niet in een veld hun behoeften hoeven te doen en daardoor mogelijk in gevaar komen. Maar helpt ook dat jonge meisjes tijdens de puberteit op school blijven om te leren en met vrienden te spelen. Zonder een veilig toilet op school haken jonge meisjes vaak af om naar school te gaan.

GROHE doet mee!

Om juist deze kinderen te steunen, houdt GROHE van 1 mei t/m 30 juni 2021 opnieuw een actie voor Make a Splash! Deze tweede actie houdt in dat we bij ieder verkochte GROHE douchesysteem en/of thermostaatkraan €1,- doneren aan Make a Splash!

Met deze actie wil GROHE enerzijds iedereen bewustmaken dat niet iedereen toegang heeft tot sanitaire voorzieningen en hygiëne faciliteiten, maar anderzijds ook een mogelijkheid bieden om op een laagdrempelige manier zelf een bijdrage te leveren. Het is juist goed om eens stil te staan bij kinderen in ontwikkelingslanden die minder bevoorrecht zijn. Met deze actie, en samen met jouw hulp, levert GROHE een bijdrage aan de oplossing van betere hygiëne en sanitaire voorzieningen voor kinderen.

Waarom heeft UNICEF jouw hulp nodig?

  • Voor €20,- krijgt een kind toegang tot een toilet thuis.
  • €50,- helpt 17 kinderen bij het onderwijzen van gezonde toiletgewoonten in Ethiopië.
  • Voor €80,- hebben 3 vrouwelijke studenten toegang tot een toilet dat wordt onderhouden, waardoor ze tijdens hun puberjaren naar school kunnen blijven gaan.
  • Met €140,- kunnen we 5 gezinnen van 5 mensen helpen bij het onderwijzen van gezonde toiletgewoonten in Tanzania.
  • Met €2,856,- kunnen we toiletten kopen en schoon water leveren aan een school met 110 studenten in Afrika.

Zelf geld doneren aan UNICEF?

Uiteraard is er ook de mogelijk om zelf geld te doneren aan UNICEF. Doneer via de donatieknop en draag de Make a Splash! Foundation een warm hart toe.

Doneren

Donatiebarometer Make a Splash!

GROHE en UNICEF zijn graag volledig transparant over de acties die wij doen voor Make a Splash!. Daarom houden we via de barometer bij hoeveel geld GROHE al heeft gedoneerd voor Make a Splash!

Naast dat we bijhouden hoeveel geld GROHE al heeft gedoneerd en hoeveel vrijwillige donaties er al zijn gedaan, geven we met deze barometer ook een indicatie van wat UNICEF allemaal met het geld kan doen. Het ene sluit het ander niet uit. Hoe meer geld we ophalen des te meer we voor deze kwetsbare kinderen kunnen betekenen.

Met €25.000,- maken we bijvoorbeeld 1.250 kinderen blij met een toilet thuis. Maar zo kunnen we met nog eens €25.000,- extra, dus in totaal €50.000, ook nog 8.500 kinderen les geven in toiletgewoonten naast de 1.250 kinderen die al een toilet krijgen.

Hoe verandert de GROHE bijdragen het leven van mensen in Oost-Afrika?
Charlotte Petri Gornitzka, Deputy Executive Director, Partnerships UNICEF: 'Toiletten redden levens. Van kleine afgelegen dorpen tot stedelijke dichtbevolkte gebieden. Ik heb gezien welk gemak, trots en algehele gemoedsrust een veilig en schoon privétoilet brengt voor een gezin en de gemeenschap. Toiletten zijn zoveel meer dan alleen verbeterde sanitaire voorzieningen. Dit is precies waarom LIXIL en UNICEF het Make a Splash! partnership hebben; om het leven van kinderen, hun families en gemeenschappen te veranderen.'

GROHE ondersteunt Make a Splash! nu in 13 landen in 2021
In 2020 werd de eerste campagne door GROHE BeNeLux geïnitieerd. Hierbij werd een donatie van € 141.000 gerealiseerd. Deze donatie draagt bij aan het verbeteren van de sanitaire voorzieningen van 250.000 mensen in Nigeria. In 2021 breidt GROHE de campagne uit naar 13 landen met als doel het leven van veel meer mensen te veranderen en een nog grotere impact te maken.

Doelstelling van de Verenigde Naties

Dit initiatief draagt bij aan de doelstelling van de Verenigde Naties om wereldwijd gerichte acties te doen om elk mens toegang te geven tot een degelijk toilet tegen 2030. En daardoor het aantal kinderen die sterven ten gevolge van slechte en of ontbrekende sanitaire voorzieningen drastisch te reduceren.

Daarnaast is het een cruciaal onderdeel van de UNICEF-strategie om tegen 2021, 60 miljoen mensen via hun programma’s toegang te geven tot sanitaire basisvoorzieningen. Dat aantal zal, dankzij ons partnerschap met LIXIL en GROHE, verhoogd kunnen worden naar 250 miljoen mensen.

Wat we al eerder hebben gedaan: de resultaten van de 1e actie in 2020

In augustus 2020 is GROHE Nederland begonnen met het ondersteunen van het Make a Splash! project. We hebben toen een salespromotie gehouden waarbij we voor ieder verkochte SmartControl regendouche €20,- doneerden en voor ieder ander verkochte douchesysteem en/of thermostaatkraan €1,- doneerden aan Make a Splash!

Met groot plezier kunnen we melden dat we met de eerste actie in totaal €141.000,- hebben opgehaald voor Make a Splash! Met dit ingezamelde bedrag overschrijden we niet enkel ons vooropgesteld doel, maar overtreffen we alle verwachtigen.

Graag willen wij nog steeds al onze fans bedanken. Mede dankzij jullie hebben we deze mooie donatie aan Make a Splash! kunnen doen om samen met UNICEF de wereldwijde hygiënecrisis bestrijden, waardoor kwetsbare kinderen gezond kunnen opgroeien.

Deze actie was zeker geen eenmalig initiatief, we blijven ons verder inzetten met acties ter ondersteuning van het Make a Splash project. Wereldwijd schoon water is van essentieel belang en is onderdeel van onze corporate responsibility strategie.

Wat gaat UNICEF met de €141.000,- van de 1e actie doen?

Suzanne Laszlo, Directeur UNICEF Nederland:
“We zijn heel blij met de bijdrage van GROHE. Hiermee kunnen we veel kwetsbare kinderen en gezinnen bereiken in Nigeria. We zorgen voor wc's, we zorgen dat er water is en we geven voorlichting over hygiëne, dat is ontzettend belangrijk. Zo zorgen we samen dat kinderen gezond kunnen opgroeien.”

Hoe vertaald zich dat concreet?

De financiële donatie van €141.000,- van GROHE draagt bij aan het promoten van het gebruik van de 50.000 SATO toiletten die LIXIL eerder doneerde. Deze 50.000 toiletten verbeteren de sanitaire voorzieningen van minstens 250.000 mensen. De promotie van de verbeterde toiletten en sanitaire voorzieningen, bevordert het gebruik ervan in gemeenschappen (scholen, huishoudens en gezondheidscentra).

De donatie ondersteunt:

  • Activiteiten om het sanitatiegedrag in 110 gemeenschappen te veranderen en verbeterde toiletten te bouwen met behulp van SATO-toiletten
  • 1.400 studenten in zeven basisscholen om gebruik te maken van SATO-toiletten, waarbij de overheid zorgt voor veilig drinkwater voor studenten
  • 180.000 mensen in 30.000 huishoudens met verbeterde toiletten
  • 170 scholen en gezondheidscentra om verbeterde toiletten te krijgen die door de overheid zijn gebouwd
  • 80 eigenaars van toiletzaken en 160 lokale ambachtslieden worden ondersteund om met SATO-toiletten hun bedrijf uit te breiden.

Meer info?

Klik op de button om naar de LIXIL website te gaan voor meer uitgebreide informatie over Make a Splash!

Meer informatie

UNICEF beveelt geen enkel bedrijf, merk, product of dienst aan. De afgebeelde kinderen zijn geen begunstigden van UNICEF-programma's.