Make a Splash! Samen met UNICEF geven we kinderen toegang tot sanitaire voorzieningen!

Make a Splash! is een partnership tussen LIXIL (GROHE maakt onderdeel uit van de Japanse LIXIL Group) en UNICEF. Deze samenwerking is erop gericht dat iedereen toegang krijgt, en met name kinderen, tot betaalbare sanitaire voorzieningen en betere hygiëne faciliteiten. GROHE sluit zich nu ook aan bij dit reeds bestaande partnership om mee te helpen om miljoenen kinderen en hun families toegang te geven tot sanitaire voorzieningen.

Dit is hard nodig want anno 2020 heeft nog steeds 1 op de vier mensen geen toegang tot een basistoilet. Dagelijks sterven 800 kinderen onder de vijf aan diarree, veroorzaakt door onhygiënisch water en slechte of ontbrekende sanitaire voorzieningen.

Maar liefst 3 miljard mensen - 40% van de wereldbevolking - hebben geen makkelijke toegang tot een plek om hun handen te wassen. In de minst ontwikkelde economieën ter wereld is dit maar liefst 75% van de bevolking. Bovendien hebben 900 miljoen kinderen geen water en zeep op school, terwijl handen wassen met zeep en water één van de meest goedkope en effectieve manieren is om de verspreiding van infectieziekten te voorkomen. Iets wat door COVID-19 alleen nog maar belangrijker is geworden.

Met Make a Splash! richten LIXIL en UNICEF zich, om te beginnen op de meest kwetsbare huishoudens in Kenia, Ethiopië en Tanzania. Door bestaande netwerken te vergroten, kunnen we gezamenlijk miljoenen mensen helpen door educatie te geven over algemene hygiëne, handhygiëne en toegang geven tot schone & veilige toiletten. Daarnaast werken LIXIL en UNICEF samen op het gebied van belangenbehartiging om hygiëneprogramma’s wereldwijd te promoten en gedragsverandering te bewerkstelligen.

Het Sato toilet

Om iedereen toegang te kunnen geven tot hygiënische voorzieningen heeft LIXIL speciaal hiervoor twee producten ontwikkeld:

  • SATO Toilet
  • SATO Tap

Het SATO Toilet is een betaalbaar toilet waarbij kinderen, hun familie en de gemeenschap toegang krijgen tot een veilige en schone plek om naar de wc te gaan. Met name voor meisjes en vrouwen is een veilig toilet essentieel, want zij hebben regelmatig te maken met geweld en intimidatie wanneer ze in een open veld hun behoeften doen.

De Sato Tap

De SATO Tap is de meest recente ontwikkeling die 25 juni 2020 door LIXIL op de markt is gebracht. Het is zo ontworpen dat het overal in huis kan worden gebruikt, zelfs zonder toegang tot stromend water.

Het is een plastic houder waarin een reguliere plastic fles met water wordt geplaatst en hierdoor heb je een kraan om de handen te wassen. Deze kraan wordt met de elleboog bediend. De hefboom zorgt ervoor dat er water uit het mondstuk komt om de handen te wassen met water en zeep. Dit is dus een mooi betaalbaar alternatief voor een waterkraan, waarbij iedereen toegang krijgt tot handhygiëne en de verspreiding van ziekten wordt verminderd.

Steun de Make a Splash! actie zodat kinderen betere sanitaire en hygiëne voorzieningen krijgen!

Een veilig, schoon toilet en water & zeep voorkomt infectieziekten en helpt kinderen gezond te blijven. Een toilet thuis of op school betekent dat kinderen niet in een veld hun behoeften hoeven te doen en daardoor mogelijk in gevaar komen. Maar helpt ook dat jonge meisjes tijdens de puberteit op school blijven om te leren en met vrienden te spelen. Zonder een veilig toilet op school haken jonge meisjes vaak af om naar school te gaan.

GROHE doet mee!

Om juist deze kinderen te steunen, houdt GROHE in de periode van 1 augustus t/m 31 oktober 2020 de Make a Splash! actie. Deze actie houdt in dat je bij de aanschaf van een GROHE SmartControl regendouche gedurende de actieperiode zelf tot €80,- cashback* ontvangt. GROHE doneert vervolgens voor iedere geregistreerde SmartControl douche €20,- aan Make a Splash!. Daarnaast wordt voor iedere andere verkochte douchesysteem en -thermostaatkraan €1,- gedoneerd.

Met deze actie wil GROHE enerzijds iedereen bewustmaken dat niet iedereen toegang heeft tot sanitaire voorzieningen en hygiëne faciliteiten, maar anderzijds ook een mogelijkheid bieden om op een laagdrempelige manier zelf een bijdrage te leveren. Het is juist goed om eens stil te staan bij kinderen in ontwikkelingslanden die minder bevoorrecht zijn. Met deze actie, en samen met jouw hulp, levert GROHE een kleine bijdrage aan de oplossing van betere hygiëne en sanitaire voorzieningen voor kinderen.

Waarom hebben we jouw hulp nodig?

  • Voor €20,- krijgt een kind toegang tot een toilet thuis.
  • €50,- helpt 17 kinderen bij het onderwijzen van gezonde toiletgewoonten in Ethiopië.
  • Voor €80,- hebben 3 vrouwelijke studenten toegang tot een toilet dat wordt onderhouden, waardoor ze tijdens hun puberjaren naar school kunnen blijven gaan.
  • Met €140,- kunnen we 5 gezinnen van 5 mensen helpen bij het onderwijzen van gezonde toiletgewoonten in Tanzania.
  • Met €2,856,- kunnen we toiletten kopen en schoon water leveren aan een school met 110 studenten in Afrika.

Zelf geld doneren?

Uiteraard is er ook de mogelijk om zelf geld te doneren. Doneer via de donatieknop en draag de Make a Splash! Foundation een warm hart toe.

Doneren

Donatiebarometer Make a Splash!

GROHE en UNICEF zijn graag volledig transparant over de acties die wij doen voor Make a Splash!. Daarom houdt UNICEF via onderstaande barometer bij hoeveel geld GROHE al heeft gedoneerd voor Make a Splash!

Naast dat we bijhouden hoeveel geld GROHE al heeft gedoneerd en hoeveel vrijwillige donaties er al zijn gedaan, geven we met deze barometer ook een indicatie van wat UNICEF allemaal met het geld kan doen. Het ene sluit het ander niet uit. Hoe meer geld we ophalen des te meer we voor deze kwetsbare kinderen kunnen betekenen.

Met €25.000,- maken we bijvoorbeeld 1.250 kinderen blij met een toilet thuis. Maar zo kunnen we met nog eens €25.000,- extra, dus in totaal €50.000, ook nog 8.500 kinderen les geven in toiletgewoonten naast de 1.250 kinderen die al een toilet krijgen.

Ons eerste streefbedrag is om €125.000,- te doneren aan UNICEF. Later dit jaar gaan we nog een 2e actie opzetten om nog meer geld op te halen. De donatiebarometer wordt 1x in de twee weken bijgewerkt met de actuele stand van zaken.

Aan het einde van de actie geven we ook op deze pagina inzage in wat UNICEF allemaal precies gaat doen met het gedoneerde geld.

Meer info?

Klik op de button om naar de LIXIL website te gaan voor meer uitgebreide informatie over Make a Splash!

Meer informatie

UNICEF beveelt geen enkel bedrijf, merk, product of dienst aan.

Grohe.nl maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak te vergroten. Door onze website te gebruiken ga je hiermee akkoord. Meer informatie