DE NIEUWE GENERATIE KLEUREN

GROHE’s Vice President of Design Michael Seum praat over de ontwikkeling van het nieuwe kleurenassortiment van GROHE Colors:

Welke rol spelen kleuren in je werk?

Kleur is ongelooflijk belangrijk. Dat gezegd hebbende, als je tien mensen vraagt naar hun opvatting over kleuren, krijg je 15 verschillende antwoorden. We reageren allemaal anders op kleuren. In de keuken en badkamer – als iemand daar investeert in kleur, gaat het niet om muurverf die snel kan worden vervangen. Dus draait onze benadering van kleur, afwerking en materiaal om het verzekeren van jarenlange relevantie in huis – dit is wat wij designduurzaamheid noemen. De GROHE Colors-collectie is zorgvuldig geselecteerd om er zeker van te zijn dat onze klanten een enorm scala aan mogelijkheden en vooral de vrijheid hebben om hun gewenste visie te creëren.

Waar haal je de inspiratie vandaan als je een afwerking creëert?

Het team en ik bezoeken wereldwijd belangrijk designbeurzen, bijvoorbeeld de ICFF in New York, Maison&Objet in Parijs, de Londen- en Tokio-designweken en de Salone del Mobile in Milaan. We halen onze inspiratie dus uit het meest gea vanceerde van de designwereld. Wanneer we op deze designbeurzen zijn, kijken we niet specifiek naar onze sector. We kijken naar de bewegingen in de huissector, zoals de meubelindustrie. En daarop spelen wij in met deze selectie van kleuren en afwerkingen. Wij willen dat consumenten zien dat ze met ons kleurengamma en onze collectie over onbeperkte designflexibiliteit beschikken. In de sector worden vaak trends opgepikt, maar zulke rages en modes verdwijnen weer snel. Ook de kwaliteit is soms beneden alle pijl. Bij GROHE hebben we een meer gebalanceerde benadering. Als je een GROHE-product koopt, gaat het om kwaliteit, technologie, duurzaamheid en design. Je weet dat deze kleur en afwerking het beste vertegenwoordigen van de laatste interieurtrends en dat ze tevens heel lang mooi zullen blijven vanwege onze hogere kwaliteitsnormen.

DEZE NIEUWE OPTIES BIEDEN ONGELOOFLIJK VEEL MOGELIJKHEDEN VOOR DE CREATIEVE GEEST

Wat onderscheidt de GROHE Colors-collectie van kleuren zoals wij die normaal beleven?

We hadden kunnen gaan voor kleuren die niet zulke langdurige trends vertegenwoordigen. Misschien blijven ze één, twee jaar in de mode. Maar het gaat hier wel over vaste onderdelen van een badkamer – eenmaal geïnstalleerd gaan ze een lange tijd mee. We moeten echt kritisch zijn met betrekking tot de geschiktheid van kleur en hoe deze wordt gebruikt. En ik geloof dat er andere zones in de badkamer zijn waar je kleur ook kunt aanbrengen met verlichting. Daarom hebben we een benadering gekozen waarbij de kleur een duurzame trend is. En nu we de warme afwerkingen jaar in jaar uit in Milaan en Londen hebben gezien, kunnen we rustig stellen dat het tegenwoordig een geaccepteerde kleuren afwerkingsstrategie is. Maar dat betekent niet dat we geen unieke afwerkingen meer kunnen creëren tijdens het ontwikkelingsproces van de volgende generatie kleuren.

Hoe heeft het gebruik van kleur in design zich in de loop der tijd ontwikkeld?

Ik geloof dat kleur altijd een onderdeel is geweest van de wereld van het interieurontwerp, maar dit aspect heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld. Eén element dat opvalt tijdens onze bezoeken aan designbeurzen, is dat er elk jaar warme kleuren in huis verschijnen. Dit is nu een gevestigde ontwerptrend die eerst uit de Noordelijke landen kwam, maar nu overal relevant is. Wereldwijd ontwikkelen kleuren zich op een andere manier. De markt in de VS is zeer gefocust op kleur, maar neigt meer naar de klassieke kleuren. Azië is ook erg kleurgericht. Het Midden-Oosten houdt van warme en gouden kleuren. Ook in Europa zagen we de warme kleuren verschijnen, maar zijn veel ontwerpers tevens geïnspireerd door geborsteld Nickel en Graphite. Ik geloof dat het kleurgebruik een andere wending heeft genomen. Het was onze uitdaging een palet samen te stellen dat overal ter wereld werkt. En met de nieuwe kleuren en afwerkingen zijn we daarin geslaagd.

Hoe beïnvloeden kleuren de manier waarop we de badkamer ervaren?

Ik denk dat kleur, afwerking en materiaal impact hebben op de badkamer, zodat een kraan een sieraad wordt voor de interieurontwerper. Het is een andere manier om een hoger niveau van details en kwaliteit aan interieurkenmerken toe te voegen. En onze kleuren zijn dusdanig gekozen en bewerkt dat je er bijna alles mee kunt doen wat je wilt. Dus of je nu veel contrast, middentinten of weinig contrast wilt, door het gebruik van kleuren kun je het resultaat echt beïnvloeden. Ons kleurenpalet geeft je de allergrootste flexibiliteit om mee te werken.

En de keuken?

De meeste keukens zijn wit. De manier waarop consumenten kleur toevoegen, is via accessoires – zoals broodroosters, blenders, koffiezetapparaten – omdat ze deze op het aanrecht kunnen neerzetten en weer weg kunnen zetten. Dus dachten we, als een klant die rode, iconische keukenmengkraan heeft, zal hij meer geneigd zijn te kiezen voor de felrode slang van Essence. Maar dat brengt nauwelijks risico met zich mee omdat je het eenvoudig weer kunt aanpassen. In de badkamer hebben we het wat verfijnder benaderd, omdat er nog geen snelle manier is om met accessoires kleur aan te brengen. Alle GROHE Colors werken zowel in de keuken als in de badkamer.

Heeft één van de GROHE-afwerkingen je persoonlijke voorkeur?

Ja, geborsteld Hard Graphite, overigens de meest geavanceerde afwerking die we hebben. In mijn nieuwe keuken gebruik ik veel zwart, daarom heb ik voor die afwerking gekozen. Wat zijn de regels voor het kiezen van afwerkingen voor de badkamer? Om eerlijk te zijn bestaan die niet. Ik geloof dat we in een tijdperk leven waarin ontwerpers veel meer vrijheid hebben om te doen wat ze willen. Met onze open kleur- en afwerkingsopties in deze collectie leggen wij hen geen regels op. Er zijn eindeloos veel mogelijkheden om mee te werken. Als ik een regel zou moeten voorstellen, zou dat zijn om de afwerkingen te coördineren. Want er is niets ergers dan een ruimte binnen gaan en verschillende kleuren zien voor de kraan en voor de douche en weer een andere kleur voor het handdoekrek. En met GROHE Colors krijg je de volledige coördinatie over alle kleuren en afwerking naar keuze.

Wat kun je ons vertellen over de interactie tussen vormen, oppervlakken en afwerkingen?

De manier waarop we dit gamma aan de designwereld hebben gepresenteerd is: je hebt drie types omgevingen. Je hebt omgevingen met hoog contrast en je hebt ton-sur-ton omgevingen. In het midden heb je dan de middentinten. Stel je voor dat ik een volledig zwarte badkamer ontwerp, dan heb ik min of meer een paar opties. Maar als ik een zwarte tegel op de muur wil, zou ik als afwerking het tegengestelde kunnen kiezen, wat dan chroom zou zijn, om het geheel meer contrast te geven. Of als ik de hele badkamer een zachte, matte afwerking wil geven, kan ik de geborstelde oppervlakken gebruiken. De interactie tussen vorm en oppervlakte is dus nauw verbonden aan de ontwerpstrategie van het interieur. Maar juist daarom bieden we een gepolijste en een geborstelde afwerking om je die flexibiliteit in interacties te geven. En dat geldt voor alle kleuren, verkrijgbaar in zowel gepolijst als geborsteld.

Kun je ons een voorbeeld geven?

Als ik het woord 'vintage' gebruik, denk je aan geborsteld goud, maar als ik luxe zeg, denk je aan gepolijst goud. Zelfde kleur, maar met een andere afwerking. Door simpelweg de afwerking te veranderen, geef ik een ander signaal: vintage of luxe. De reden waarom we een geborstelde en een gepolijste versie hebben, is om de ultieme flexibiliteit in interieurstrategie te bieden.

Grohe.nl maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak te vergroten. Door onze website te gebruiken ga je hiermee akkoord. Meer informatie